قانون پارتو و نُه کاربرد آن در بازاریابی
احتمال اینکه پیشازاین چیزی در رابطه با قانون پارتو (اصل پارتو) شنیده باشید، بسیار زیاد است. اما باید دید آیا واقعاً چیزی از آن درک میکنید؟ درواقع تحت عناوین مختلف از این اصل نامبرده میشود: “قانون 20 – 80، قانون اندک موارد حیاتی، اصل عامل پراکندگی و . . .”.این اصل کاربردهای بسیار زیادی در امور مختلف دارد، اما در کل ایده تشکیلدهنده آن بسیار ساده اما مهم است: 80 درصد نتایج عمدتاً از 20 درصد عوامل منتج میشود.
ریشه و منشأ این قانون درواقع از الگو مالکیت زمینها در کشور ایتالیا آمده و برای اولین بار توسط ویلفردو پارتو اقتصادان (1923 – 1848) مطرح شد که به این نتیجه رسیده بود که بخش عمده زمینهای کشورش (چیزی در حدود 80%) تحت مالکیت تنها بخش کوچکی از مردم (حدود 20% از کل جمعیت مردم) بود.
ادامه مطلب در لینک زیر